top of page

​

 

 

 

 

 

 

 

 

​

 

INSPIRATIONSDAG OCH VISIONSSEMINARIUM I ÖREBRO 2023

​

Den 11 - 12 mars 2023 på Brickebackens skola, Örebro

​

Varje verksamhetsår inleds med ett visionsseminarium där föreningens medlemmar

ges  möjlighet  att bestämma vad föreningen ska arbeta med under det kommande året.

​

Visionsseminariet och föreningen behövs eftersom alla INTE har ett likvärdigt deltagande i

kommunikation, tänkande, lärande, fritid och arbetsliv. Barn, unga och vuxna som har språksvårigheter

behandlas INTE enligt lika-värdesprincipen, de får INTE rätt till sina rättigheter och språkträning och de

möter ständiga hinder mot att bli ikraftsatta till självständighet. Dessa problem är ramen för seminariet.

​

​

På programmet stod

  • Redovisning och diskussion utifrån den verksamhet som pågått i arbetsgrupperna sedan visionsseminariet 2022.

       Viktig frågeställning var hur vi ska föra ut det nya och intressanta utanför föreningens ramar.

​

  • Tillsammans arbeta fram de frågeställningar, som kommer att bli fokus för föreningens arbete under 2023.

​

​

   Arbetsgrupper som redovisade sitt arbete

​

      Karlstadmodellen för teckenspråkiga.

      Christine Liljedahl, Sari Vähänikkilä och Jennie Bergdahl

 

​

     Att påverka politiker och beslutsfattare  till ökad förståelse av språk och språkstörning.

     Robert Öberg,  Hannah Norden, Per Johansson och Irene Johansson

​

​

     Att höja kunskapsnivån om early intervention

     Linda Ravn, Stine Tryk, Anne Klemsdal Holberg, Berit Klemsdal, Jeanette Persson och Irene Johansson

​

​

     Att skapa strategier och ge exempel på anpassningar av läromedel till elevers språkliga nivåer.

     Kristina Stanley Linderö, Jessica Straubhaar,  Eva Haraldsson, Stine Tryk, Josephine Lauridsen och Irene Johansson.

​

​

     Att skapa strategier och ge exempel på begreppsinlärning inom ramen för klassrumsbaserad språkträning.

     Jonna Wikström, Martina Ränk, Helena Derby Johansson och Irene Johansson

​

​

     Att höja kunskapsnivån om vuxna med språkstörningar.

     Rigmor Boström, Anna-Lena Palm och Margareta Hallner

​

​

     Att att utveckla kunskaper om och ge exempel på hur man gör poddar.

     Rigmor Boström. Annika Melin, Jennie Rollof och Anna-Lena Palm

​

​

     Att organisera en digital plattform med korta videoexempel av språkträning.

     Henrik Waernes, Jennie Rollof, Mia Wright och Irene Johansson

​

​

     Att initiera kursverksamhet och jobba mot förlag för utgivning av material.

     Kristina Stanley Linderö och Eva Haraldsson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

​

​

​

bottom of page